گیربکس فیدلیتی پرایم تغییر کرد؛ اضافه شدن کلاچ روغنی برای کاهش استهلاک در ترافیک

شاید بتوان ایراد داغ شدن بیش از حد گیربکس دوبل کلاچ خشک را، مهمترین مشکل فنی فیدلیتی در شرایط رانندگی ترافیکی توصیف کرد اما پس از چند ماه انتظار سرانجام بهمن موتور چاره این مشکل را در عرضه فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خیس (با صفحات کلاچ غوطه ور در روغن) یافته است.

فیدلیتی گیربکس جدید

این مدل احتمالا برای سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد و می تواند قیمتی بالاتر از مدل پرایم فعلی با گیربکس دوبل کلاچ خشک داشته باشد، سایر مشخصات فنی فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ خیس با مدل قبلی یکسان است و همچنان از موتور ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۵۵ اسب بخار نیرو می گیرد.

فیدلیتی گیربکس جدید

با اینحال بخش مهندسی بهمن موتور می گوید که برخی از تغییرات جزئی در بخش سیم کشی کابین فیدلیتی نیز اتفاق افتاده است که شاید برای مشریان چندان محسوس نباشد.

فیدلیتی گیربکس جدید

حال باید منتظر ماند و دید که قیمت این مدل در بازار خودرو کشورمان چقدر تعیین خواهد شد اما با توجه به رفع شدن نقص اصلی این خودرو (داغ کردن گیربکس)، هیچ بعید نیست که شاهد تعیین قیمتی بالاتر از مدل فعلی برای فیدلیتی با گیربکس WDCT (دوبل کلاچ خیس) باشیم.

فیدلیتی گیربکس جدید

مونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشورمان اتفاق تازه‌ای نیست و پیشینه آن به عرضه ام وی امی X33 در حدود یک دهه قبل باز می‌گردد٬ اما بهمن موتور که حالا زیر مجموعه‌ای از هولدینگ عظیم کروز محسوب می‌شود تصمیم گرفته تا با خریدن امتیاز پلت‌فرم فیدلیتی (محصولی از چری جتور) نسبت به داخلی‌سازی این محصول با تیراژ‌ بالا و قیمتی رقابتی اقدام نماید. تصمیمی که در صورت تحقق وعده‌های قیمت گذاری می‌تواند بسیاری در معادلات را در بازار خودرو تغییر دهد.

بررسی فیدلیتی

طراحی خارجی و داخلی فیدلیتی

فیدلیتی یک کراس اوور میان سایز محسوب می‌شود و قرار است در دو تیپ پنج و هفت نفره به بازار عرضه شود. از این رو می‌توان ابعاد و اندازه‌های بدنه آن را قابل قیاس با خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه قلمداد کرد. با این توصیف طراحی بدنه در نمای جلو کاملا مدرن و جذاب انجام شده و شاهد بکارگیری جلوپنجره بزرگی برای این خودرو هستیم که به شکل جذابی به چراغ های جلو متصل شده است. در نمای جانبی استفاده از چند خط موازی اما نه چندان پر رنگ به ارتباط بصری بین چراغ های جلو و عقب کمک کرده‌است و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک طراحی ساده‌تر نسبت به سایز زوایا هستیم.

تست و بررسی فیدلیتی

اما در فضای کابین با توجه به استفاده از مجموعه نشانگرهای دیجیتالی و نمایشگرهای لمسی در بخش مرکزی داشبورد٬ طراحی کلی کابین بسیار مدرن و تاحدی لوکس انجام شده و شاهد تلفیق استفاده از پلاستیک با کیفیت در کنار قطعاتی با تریم براق به سبک آلومینیوم پلیش خورده هستیم. همچینن با توجه به چرمی بودن روکش صندلی‌ها و دوخت فرمان و وجود تجهیزات و امکانات رفاهی کامل٬ جای شکایت چندانی برای سرنشینان وجود ندارد.

تست فیدلیتی

مجموعه رادارهای نقطه کور٬‌ دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تمامی وقایع رانندگی٬ مجموعه سیستم‌های کمکی ترمزگیری٬ جلوگیری از عقب گرد خودرو در سربالایی‌ها و چهار کیسه هوا٬ شماری از مهمترین امکانات ایمنی این خودرو را شامل می‌شوند.

بررسی فیدلیتی

در زمینه امکانات رفاهی هم دست فیدلیتی واقعا پر است و خریداران این خودرو می توانند طیف بسیار وسیعی از آپشن های رفاهی از سانروف پانوراما گرفته تا سیستم بازکن خودکار درب صندوق عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، صندلی برقی و…را تجربه کنند. در واقع می توان گفت که فیدلیتی در سگمنت خود بالاترین سطح آپشن های رفاهی را ارائه می دهد و سایر خودروهای چینی که تاکنون در کشورمان عرضه شده اند (اواخر خرداد ۱۴۰۰) حتی در رده های قیمتی بالاتر، چنین حجمی از امکانات رفاهی را عرضه نمی کردند.

تست  و بررسی فیدلیتی

مشخصات فنی فیدلیتی

بهمن موتور در اقدامی حساب شده اقدام به خرید پلت فرمی کرده که تاحد زیادی جواب خود را در ایران پس داده است. موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس دوبل کلاچ مورد استفاده بر روی فیدلیتی در واقع با موجود بر روی چری تیگو ۷ مشابهت کامل دارد و این مجموعه موتور و گیربکس نیز در شرایط ایران و با توجه به شاخصه های رانندگی، ترافیک و کیفیت نامطلوب بنزین، تاحد زیادی کارایی خود را نشان داده است.

البته به لطف تنظیم متفاوت قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه نسبت به مدل مورد استفاده توسط چری اندکی افزایش یافته و به ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر رسیده است.

تست فیدلیتی

کسب ۵ ستاره در تست تصادف و وجود سامانه های کمک رانندگی از جمله نکاتی است که باعث راحتی خیال مشتریان از این خودرو می شود، از این رو شکی نیست که پلت فرم مورد استفاده برای جتور از مشخصات مناسبی برخوردار است.

تجربه رانندگی با فیدلیتی

اولین نکته پس از روشن کردن پیشرانه فیدلیتی، نرمی و سبک بودن فرمان است که از مکانیزم برقی آن نشات می گیرد و بعد از افزایش سرعت به تدریج برای افزایش ایمنی، موتور برقی مقاومت بیشتری ایجاد کرده و باعت افزایش سفتی فرمان می شود.

بررسی فیدلیتی

مد رانندگی اکونومی و اسپرت برای موتور تعریف شده که اختلاف شتاب و عملکرد قابل توجهی را ارائه می دهد که براساس آزمایش ما به حدود ۱.۵ ثانیه می‌رسد به شکلی که در حالت اسپرت با وجود دو سرنشین، دست یابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حالت ایستاده ظرف ۱۲.۲۸ ثانیه ممکن شد اما در همین شرایط و در حالت اکونومی شتاب گیری صفر تا صد به بیش از ۱۳ ثانیه زمان نیاز داشت.

بررسی فیدلیتی

عملکرد فنربندی و هندلینگ فنربندی به لطف وجود آرایش مولتی لینک در محور عقب مناسب به نظر می رسد هرچند که انتخاب رینگ‌های بزرگ با سایز ۲۰ اینچی باعث شده تا کمی از میزان بازی سیستم فنربندی کاسته شود و در واقع با انتخاب چرخ‌های کوچکتر می‌توان کیفیت سواری با فیدلیتی را بهبود داد.

بررسی فیدلیتی

گیربکس دوبل کلاچ عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره دارد و با شتابگیری سریعی را ارایه می‌دهد. البته مکانیزم گیربکس دوبل کلاچ در شرایط رانندگی پر ترافیک و در صورت افزایش دمای کاری مجموعه‌ می‌تواند با خطاهایی مواجه شود که امید می‌رود در مورد فیدلیتی مرتفع شده باشد. هرچند در این تست امکان رانندگی در شرایط پرفشار و ترافیکی فراهم نبود.

بررسی فیدلیتی

ترمزهای نیز به نسبت وزن بیش از ۱.۵ تنی خودرو عملکرد قابل قبولی ارایه می‌دهد و می‌توان گفت با مشخصات کلی خودرو همخوانی دارد٬ اما برای بررسی در شرایط کاری سخت (وجود بار و مسافر و در مسیر سرازیری که ممکن است با افزایش دمای کاری ترمزها مواجه شویم)٬ نیاز به تست بیشتر وجود دارد.

قیمت و شرایط بازار فیدلیتی

پس از آنکه بهمن موتور قیمت گذاری در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان را برای فیدلیتی اعلام کرد، این خودرو ناگهان در بازار خرید و فروش مورد توجه واسطه گران واقع شد و همین عامل باعث شد تا قیمتی در حدود ۱.۲ الی ۱.۳ میلیارد تومان برای بهمن فیدلیتی در بازار تعریف شود.

فیدلیتی بررسی

منبع : digiato.com
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید